Marketing Diamond: A Bio-Fungi Kft.-t kérdeztük
Interjúnkban bemutatkozik a marketing gyémánt díjas Bio-Fungi Kft. Vattamány Ágnest, a cég marketing menedzserét kérdeztük az elmúlt két év szakmai kihívásairól és a jövő trendjeiről.
Az elmúlt 2 év jelentős kihívások elé állította a vállalatokat. Mennyire és milyen módon változtatta meg a pandémia a cégetek és az „ügyfeleitek” működését?
Nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában a gombaszektort komoly kihívások elé állította a járvány. Negatívumként számolhatunk be a nagybani piac és a HoReCa szektor összeomlásáról, amely nagyon komoly kiesés volt azon gombatermesztők számára, akik csak ide szállítottak. Sok hazai és külföldi termelő kénytelen volt végleg felhagyni a gombatermesztéssel. Azonban ágazatunkra pozitív hatása is volt a vírusnak. Mivel a gomba a zöldség-gyümölcs élelmiszerkategóriába tartozik, így mint egészséges, egész évben frissen elérhető, vitaminokban és ásványianyagokban gazdag alapanyag, keresett volt a vásárlók körében, és nőtt a fogyasztás, élénk volt a kereslet a kiskereskedelemben kapható gombatermékek iránt.
Ehhez hozzájárult a Bio-Fungi cégcsoport aktív marketingkommunikációs tevékenysége, illetve az új márkánk, a ChefGomba bevezetése is. Közösségi média felületeinken a termesztett gombafélék egészségre gyakorolt hatásait ismertettük, valamint nagyon sok új, saját gyártású recepttel is igyekeztünk segíteni a fogyasztókat, hogy még változatosabban tudják felhasználni a gombaféléket.
Mi a legnagyobb marketinges és üzleti kihívás, amivel szembesülnötök kellett?
Először a napi működés stabilizálása volt a legnagyobb kihívás, a megfelelő védőeszközök beszerzése, a szabályozás elrendelése. Ezt követően az alapanyagok (csomagolóanyagok, növényvédőszerek) árának emelkedése, tavaly év végén pedig az elszálló energiaárak igényeltek újratervezést.
Melyik az a marketingmegoldásotok, amire a legbüszkébbek vagytok az elmúlt időszakban?
CSR tevékenységünk erősödött, a gyerekeknek-fiataloknak szánt IskolaGomba programunk CSR Hungary díjat kapott Junior kategóriában, elnyertük a Trade Magazin különdíját is, valamint fenntartható gombatermesztésünket is díjazták. ChefGomba termékcsaládunk Érték és Minőség Nagydíjas, MagyarBrands és Superbrands díjas lett, ezekre mind nagyon büszkék vagyunk.
Emellett egyre jobban odafigyelünk és még nagyobb hangsúlyt kap nálunk a fenntarthatóság, amelynek jegyében folytatódnak telephelyeinken a beruházások. A gombatermesztés rendkívül fenntartható tevékenység, hiszen mezőgazdasági mellékterméket használ fel az alapanyag előállítására, úgy, mint szalma, csirke- és lótrágya. Ha a termesztés egészét nézzük, akkor pedig talán nincs is más olyan alapanyag, amelynek olyan alacsony a vízlábnyoma, mint a gombatermesztésnek. Ez azt jelenti, hogy egy kilogramm gomba előállításához kb. 7 liter víz szükséges. A letermett gombakomposzt pedig a továbbiakban mint talajjavító hasznosítható.
Milyen marketing trendeket láttok a jövőben?
Óriási potenciál van a speciális táplálkozást folytatókban, akik vagy egészségügyi vagy környezetvédelmi szempontból nem fogyaszthatnak bizonyos alapanyagokat, a gomba ugyanis kitűnő alapanyag a vegánok, glutén- vagy laktózmentesen étkezők számára. Húsos textúrája és beltartalmi értékei miatt a gomba nagyon jól használható hús helyettesítésére is, így, mint tisztán növényi alapanyagban óriási potenciál rejlik.
Ennek a két piacnak a bővülésére számítunk és készülünk.
Mit jelent számotokra a Marketing-gyémánt elismerés?
2021-ben pályáztunk először és nagy büszkeség bekerülni a díjazottak közé, mint magyar tulajdonú mezőgazdasági KKV. További elismerése munkánknak és megerősítése annak, hogy jó úton járunk és értékes munkát végzünk.
Forrás: marketing.hu