fbpx

A NAK fogyasztásösztönző kampánya keretében júniusban a hazai csiperke- és laskagomba kerül a fókuszba. Az év folyamán más kampányok is lesznek. Továbbá a kamara új, szórakoztató, edukációs élelmiszer-népszerűsítő közösségi oldalt is indított a Facebookon.

Idén ismét találkozhatnak a fogyasztók különböző zöldség- és gyümölcsfélék fogyasztását népszerűsítő kampányokkal az áruházláncokban. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) által szervezett program két gombafajt érint, a csiperkét és a laskagombát, amelyek a legjelentősebb termesztett fajok hazánkban.

A kiskereskedelmi láncok (Auchan, CBA, LIDL, METRO, SPAR, TESCO) és hazai termelők részvételével zajló fogyasztásösztönző kampány a gomba esetében határozottan indokolt, hiszen a tapasztalatok szerint az egy főre eső fogyasztás igen alacsony, mindössze 1-1,5 kilogramm évente. A magas ásványianyag- és vitamintartalmú, értékes fehérjéket és zsírsavakat tartalmazó gombafélék itthon inkább ősszel-télen keresettek, pedig az év további időszakában is érdemes őket felvenni a változatos étrend alapanyagai közé.
– A kampány célkitűzése, hogy ezt megduplázva, évi 3 kilogrammra növekedjen az egy főre jutó hazai fogyasztás – jelentette be Győrffy Balázs, a NAK elnöke a mai kampánynyitó sajtóeseményen. A kiváló minőségű magyar gombák a külpiacokon is keresettek. A Magyarországon megtermelt gomba jelentős részét, mintegy 60 százalékát exportálják. – A tapasztalatok szerint azonban hosszú távon csak azok a termékek lehetnek sikeresek külföldön is, amelyeknél a belföldi fogyasztás is magas. Ezért is fontos a belföldön termesztett gomba fogyasztásának növelése.

A hazai gombatermelés az utóbbi években növekedett, a 2008-ban regisztrált 18 ezer tonnás mennyiségről a tavalyi évre közel 30 ezer tonnára bővült, nagyjából 15-20 milliárd forintos éves termelési értéket produkálva. A megtermelt gomba 90 százaléka csiperke, 7-8 százaléka laskagomba, ezek közel 60 százaléka exportra kerül. Magyarországon 18-20 nagyobb és 300-400 kisebb gombatermelőt tartanak nyilván, az ágazat mintegy 4.500 főt foglalkoztat.

A NAK júniusban zajló kampánya nagyobb részben az edukációra helyezi a hangsúlyt, mert a tapasztalatok szerint a hazai fogyasztók a gomba felhasználhatóságával kapcsolatban viszonylag kevés információval rendelkeznek. A tudatformálás többek között azért is fontos eleme a programnak, mert az ismeretek hiánya miatt sokszor az alapanyag értékesebb részeit nem használják fel az ételekben. Sokakban még élnek olyan téves információk, amelyek a nyers fogyaszthatóságot kérdőjelezik meg. Példaként említhető, hogy a laskagomba húspótló szerepéről és széles körű felhasználhatóságáról szinte egyáltalán nincsenek információi a hazai átlagfogyasztóknak. Az előkészítési szokásokon is van még mit javítani, kifejezetten javallott például a gombát hámozás nélkül felhasználni.

A NAK idén kibővített eszköztárral kívánja elérni a fogyasztók minél hatékonyabb tájékoztatását, ezáltal is segítve tagjait. Ennek érdekében „Itthonról Otthonra” címmel létrehozott egy életmód témájú Facebook-oldalt. Itt egész évben, edukációs jelleggel olyan látásmód-formáló üzeneteket juttat el szórakoztató formában, amelyek segítik a hazai termékekbe vetett bizalom erősítését.

Győrffy Balázs kitért arra, hogy a kamara, a tavalyihoz hasonlóképpen, a dinnye és az alma fogyasztását is ösztönzi promóciós kampánnyal, amelyeket áruházi kóstoltatásokkal szeretnének kiegészíteni. A dinnyekampányt júliusban, az almáét pedig október elején fogják lebonyolítani, igazodva a magyar termékek piacokon való megjelenéséhez. A kampányok időtartama várhatóan 3-4 hét lesz.